Nieuws

26/07/2018 Een vierde een laatste verslag van bouwkamp 2018
16/07/2018 Derde verslag bouwkamp 2018
12/07/2018 Tweede verslag bouwkamp in Hosszúhetény
10/07/2018 Verslag 1 vanuit Hosszúhetény!
  Bladwijzer: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  [Volgende]

Derde verslag bouwkamp 2018  (16/07/2018)

Vrijdag middag stopten we rond 13.00 met werken om ons weekend aan te vangen. We starten het weekend met Mastermind, een dorpsspel. De bouwgezellen werden in vier groepen verdeeld en moesten op zoek gaan naar vier ‘oudere’ bouwgezellen. Daar konden ze aan een kleur geraken om zo de code te kraken. Na het dorpsspel namen we de bus naar Pécs. We hadden ervoor gekozen om een wijnkelder te bezoeken die ons een mooi zicht gaf op de stad. De weg ernaartoe was echter niet eenvoudig. Drie kwartier de helling op, maar onze moeite werd beloond met het prachtige zicht dat we kregen. We genoten eerst van Hongaarse goulash om daarna naar een wijnkelder te gaan. Daar proefden we twee witte wijnen, één rosé en drie rode wijnen. Typische wijnen voor deze streek van Hongarije. Daarna deden we de afdaling op weg terug naar huis.

Zaterdag trokken we terug naar Pécs, waar de ’s ochtends twee musea bezochten. De eerste was een oude ruïne. Het musea bevond zich ondergronds. Het tweede musea was een oude, middeleeuwse universiteit. ’s Middags genoten we een picknick en daarna waren de bouwgezellen vrij om de stad zelf te verkennen. De meeste trokken op café om onze Belgische Duivels brons te zien halen. Na het avondeten keerden we terug naar Hosszúhetény. De keukenploeg had enkele hapjes voorzien en Toon was onze dj. Gabor nodigde ons uit voor een nachtelijke wandeling doorheen de bergen. Jiano, Seppe, Klaus, Geert, Glenn, Luc, Jordy, Wannus en Leen gingen de uitdaging aan. Op iets meer dan een uurtje hebben we tussen de 5 en 6 km gewandeld en 400-500 meter gestegen. Aangekomen op de berg beklommen we nog de toren om te genieten van een prachtig uitzicht. Gabor en zijn dochter zongen enkele Hongaarse folk-liedjes en we keerden terug naar huis. Opnieuw deden we er iets meer dan een uur over. Gabor ondersteunde de wandeling met de nodige palinka (al zijn de Belgen slimmer dan de Hongaren en drinken wij zoveel niet ;) ). De jongens en meisjes die thuis bleven, maakten er een mooie en gezellige avond van.

Zondag konden we iets langer slapen. Tegen 10.30 kwam de bus ons halen richting Ablati, waar we een grot bezochten. De grot zelf is 10 km lang, maar wij konden ‘slechts’ één kilometer bezoeken. Het bezoek was alleszins de moeite waard. Na het bezoek aan de grot stapten we te voet naar Orfu. De wandeling was ongeveer 5 km, maar nogal bergop en bergaf. Onze wandeling eindigde aan het zwembad van Orfu, waar de gasten enkele uren konden ontspannen. Vandaar trokken we te voet naar de eetplaats om dan moe, maar voldaan terug te keren naar huis.

Maandag begonnen de werken pas om 10.00. Grootste prioriteit nu is om de kamers voor de school af te krijgen, aangezien deze in september al start. We hebben de accenten van onze werken wat verlegd zodat deze af geraken. Dit zal onze doelstellingen niet in het gedrang brengen. De sokkels van de tegelkachels werden voorbereid en voorzien van een zuiveringsbeton. De plint van de noordelijke buitmuur werd hersteld voor te bepleisteren in de loop van de week. De vloerplaat van het sanitair is gestort zodat we morgen met de metselwerken kunnen starten. In 2 van de 3 kamers werd er duchtig voort gepleisterd.